Gamen: problematisch gedrag jongeren (Titel niet zichtbaar)

2,2 procent

van de jongeren rapporteert problematisch gamegedrag
 

Verslagjaar: 2023
Bron: Peilstationsonderzoek Scholieren, Trimbos-instituut 

Gamen: problematisch gedrag jongeren (beschrijving)

Dit kerncijfer betreft het percentage jongeren van 12 tot en met 16 jaar dat ervaringen rapporteert die duiden op problematisch gamegedrag. Er wordt gesproken van problematisch gamegedrag wanneer het gebruik ten koste gaat van andere belangrijke leefdomeinen en er sprake is van controleverlies.

Trend

Trend

Sla de grafiek Trend in problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabel

In 2020 brak de coronapandemie uit. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het interpreteren van de trends. 

Bron 
Peilstationsonderzoek Scholieren, Trimbos-instituut (2019 en 2023); HBSC Health Behaviour in School-aged Children (Health Behaviour in School-aged Children )-Nederland, Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP Sociaal en Cultureel Planbureau (Sociaal en Cultureel Planbureau )  (2017 en 2021)
Verslagjaar t/m 
2023
Laatste update gegevens  
1 juli 2024
Updatefrequentie 
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Cijfers middelengebruik ScholierenMonitor op  Cijfers.trimbos.nl
Peilstationsonderzoek op Trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl

Naar geslacht

Sla de grafiek Trend in problematisch gamegedrag onder jongeren over en ga naar de datatabel

In 2020 brak de coronapandemie uit. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het interpreteren van de trends. 

Bron 
Peilstationsonderzoek Scholieren, Trimbos-instituut (2019 en 2023); HBSC Health Behaviour in School-aged Children (Health Behaviour in School-aged Children )-Nederland, Universiteit Utrecht, Trimbos-instituut en SCP Sociaal en Cultureel Planbureau (Sociaal en Cultureel Planbureau )  (2017 en 2021)
Verslagjaar t/m 
2023
Laatste update gegevens  
1 juli 2024
Updatefrequentie 
Eenmaal in de twee jaar
Meer info
Cijfers middelengebruik ScholierenMonitor op  Cijfers.trimbos.nl
Peilstationsonderzoek op Trimbos.nl
Cijfers (on)gezond gamegedrag op gameinfo.nl
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl

Regionaal (titel niet zichtbaar

Risico op problematisch gamen 2023

Per GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst )-regio, middelbare scholieren (klas 2 en klas 4)

Kaart NL per GGD op risico problematisch gamen 2023

Kaart informatie (titel niet zichtbaar)

De regionale cijfers gaan over leerlingen van klas 2 en 4 van het voortgezet onderwijs en betreffen een andere leeftijdsgroep dan de scholieren waarop het kerncijfer betrekking heeft (namelijk 12 t/m 16 jaar).

Bron 
Gezondheidsmonitor Jeugd 2023, GGD Gemeentelijke gezondheidsdienst (Gemeentelijke gezondheidsdienst )'en en RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)
Verslagjaar  
2023
Laatste update gegevens  
28 mei 2024
Updatefrequentie 
Een maal per vier jaar
Meer info
Socialemediagebruik en gamen op VZinfo.nl |  Regionaal 
Gezondheidsmonitor Jeugd (gamen) op VZinfo.nl

Gegevens voor dit kerncijfer zijn Peilstationsonderzoek Scholieren uitgevoerd door het Trimbos-instituut.
In 2023 is er een aantal veranderingen geweest in de vragenlijst en de manier waarop deze is afgenomen. Dit kan invloed hebben gehad op de resultaten. De uitkomsten van 2023 en de vergelijkingen met eerdere jaren moeten daarom voorzichtig worden geïnterpreteerd (Lees meer).

Tijdens de dataverzameling van 2021 speelde de uitbraak van COVID coronavirus disease (coronavirus disease )-19 een rol. Dit heeft geresulteerd in een kleiner aantal leerlingen. Naar alle waarschijnlijkheid heeft COVID-19 de betrouwbaarheid van de gegevens niet beïnvloed. De maatregelen die gepaard gingen met de pandemie kunnen echter wel effect hebben gehad op mentale gezondheid van jongeren.

Voor meer informatie betreffende school/opleidingstype: zie Terminologie opleidingstype.